Zeptejte se,
rádi Vám poradíme.
Zobrazit kompletní nabídku vozů
Nejoblíbenější vyhledávání:
Nejprodávanější modely:
Zobrazit kompletní nabídku vozů
Nejoblíbenější vyhledávání:
Nejprodávanější modely:
Přehledné porovnání operativního leasingu, jeho výhody a rozdíly proti úvěru či nákupu vozu ,,po staru”. Více informací zde
Rychlé odkazy
Čtení všech informací nemusí být pro každého. Zakládáme si na osobním přístupu a rádi Vám pomůžeme s výběrem. Stačí si vybrat! Kontaktujte naše prodejce
Potřebujete objednat do servisu? Objednejte se online nebo kontaktujte naše servisní poradce, kteří se s Vámi dohodnou na konkrétním termínu.
Otevírací doba servisu Škoda: PO – PÁ 7:00 – 17:00
Otevírací doba servisu VW, SEAT: PO – PÁ 7:00 – 17:00
David Brož
Vedoucí servisu Škoda
+420 739 099 988
broz@acjc.cz
servis-skoda@acjc.cz
Tomáš Serbus
Servisní poradce
+420 730 158 503
serbus@acjc.cz
servis-skoda@acjc.cz
Radek Fidrich
Vedoucí servisu VW, SEAT
+420 739 093 930
fidrich@acjc.cz
servis-vw@acjc.cz
Lukáš Hujer
Servisní poradce
+420 739 602 557
hujer@acjc.cz
servis-vw@acjc.cz
Vidět a být viděn – to je základní funkce světel u aut. Moderní světlomety toho ale umí mnohem víc. Třeba vás přivítat, když vyjdete z domu. Oproti svým předchůdcům ale vylepšily i svoji základní funkci – svítí dál, jasněji, úsporněji a delší dobu.
S výrobou prvních aut v 80. letech 19. století se objevily i první světlomety. Nejčastěji se jednalo o acetylenové lampy, které se musely ručně zapálit. Na přelomu století se začala používat elektrická světla, ale teprve v roce 1912 Cadillac představil moderní elektrický systém světlometů napojených na zapalování. Podobný systém se používá dodnes.
Další přelom nastal o 50 let později, kdy byly představeny první halogenové světlomety. Ty konečně umožnily dobrou viditelnost do dálky a zapnutí dálkových světel. Navíc halogeny měly delší životnost a vyšší jas než dříve používané technologie. Halogenové světlomety najdete v celé řadě vozidel do dnešní doby.
Na počátku 90. let se objevily xenony, které nabídly delší životnost a vysoký jas. Při montování do tradičních světelných sestav ale docházelo k problémům s oslňováním. Navíc jsou xenony drahé na výrobu i instalaci. Proto se prosadily spíše u luxusnějších vozů, ale i v tomto segmentu je dnes nahrazují LED diody.
LED světlomety nabízí ještě třikrát delší životnost než xenony. Ve srovnání s halogeny spotřebují jen čtvrtinu energie a generují třikrát více světla. Kromě toho se dají dokonale regulovat, a tak se používají nejen ke svícení, ale také k designovému osvětlení vozidla. Příkladem je Crystal Face u Škody Enyaq iV.
Ještě o krok dál jsou laserová LED světla, která soustředí světelný paprsek do velké dálky, třeba až do 600 metrů. Zatím se ale jedná o příliš drahou technologii, a tak se objevuje jen v několika sériově vyráběných vozech.
Kromě různých technologií žárovek se vyvíjí i to, jak se světla u auta chovají. Už to není jen zapnutí a vypnutí – adaptivní světlomety nabízí nespočet automatizovaných funkcí. Ve vozech Škoda umožňují spustit světelné režimy podle počasí a prostředí. Systém přizpůsobí osvětlení tomu, jestli jedete po městě, mimo město, nebo po dálnici.
Nemusíte myslet ani na vypínání dálkových světel – kamera neustále monitoruje pohyb vozidel i osob, a tak světla včas vypne, aby se zabránilo oslnění. Odbočovací světla se postarají o osvětlení vozovky při zatáčení.
Full LED světlomety s technologií Matrix si můžete zvolit pro modely Octavia, Superb, Kamiq, Scala a Karoq. Ale i ostatní modely Škoda nabízí některé adaptivní funkce a možnost instalace Bi-LED světlometů. Nový Kodiaq pak zaujme nejen Matrix-LED světlomety, ale také prosvětlenou maskou chladiče.
Podle Jiřího Stránského, který se stará o koordinaci vývoje světlometů Škoda, plní světla v autě asi 60 funkcí. Tady je pár příkladů.
LED technologie dává designérům nové možnosti, jak si s osvětlením auta pohrát. Už se nejedná o čtyři izolované body, světla lze implementovat do celé karoserie. Omezení představují požadavky na homologaci, a proto se nové funkce objevují především u stojících vozidel – umí třeba promítat světelné obrazce.
V současné době se role světlometů posiluje, ale brzy to může být přesně naopak. Když se budou po silnicích pohybovat plně autonomní vozidla, nebudou vyžadovat intenzivní svícení. Naopak světlomety zabírají cenný prostor pro umístění kamer a senzorů, a tak ve své klasické podobě z autonomních aut pravděpodobně zmizí.